Wednesday, August 15

Uhibukifillah

Artikel ini adalah sumbangan dari khadijah mustafa

Suasana Gembira tiba2 berubah seratus peratus.Aku menoleh ke kiri melihat Ukhti Munira menangis teresak2 , Sahabat ku yg lain wajah bertukar ..sugul ..menjelma . Ku lihat sekujur Tubuh di atas katil empuk . Siapakah dia ? . Aku membisu keadaan itu membuat ku terpana . Ukhti munira cuba mententaram kan sahabat ku Winda . Tapi kenapa ?? Soalan itu terjeda . Mereka yang lain hanya diam seribu bicara . Mungkin kah dia ?

...........

Pagi itu aku lihat wajah yang sungguh menenang kan . ia bukan seperti apa yg ku mimpikan . Aku terasa ku ingin memeluk tubuh yg berada dihdpan ku . Ku memandang dirinya yg sibuk dengan kerja-kerja rumah . Mata ku bertentang dgn nya . Sejurus kemudian setelah siap membersih kawasan bilik air . Tubuh itu bergerak menghampiri ku . lantas menepuk bahu ku .


" kenapa "?? ada yg tak kena ke ? " dia kembali berseloroh dgn ku .
tak " jawapan ringkas buat dia .
Habis kenapa ? dia bertanya . Ku tersenyum .rasa bahagia menyakat tubuh sahabat ku pagi itu .

Pagi ini bahagia kan ?" Dia kembali bertanya . Mulut nya penuh dgn sisa2 makanan . Aku lantas tergelak kecil .
ada yg tak kena ??" sekali lagi diriku terhibur dgn telatah nya .

Aku mengeleng kepala ..

habis kenapa ? dia seperti tak puas dgn diri ku .

kenpa lihat mcm ana ni nak mati je." Umairah menarik kerusi lalu dia selesaikan apa yg tertinggal .

Sekali lagi jawapan itu mengingatkan aku akan mimpi semalam . Tangan ku terus memaut tubuh Umairah . Mata nya tidak berkelip . Penyapu itu terjatuh dari tangan nya .

 "ana mimpi anti tinggal kan ana , ana sedih sangat sangat , " kalimah itu selesai disitu.

"safiyyah ! enti tahu kan ana ni ? ana jikalau boleh ana nak sangat berada disisi anti . Ana tak kuat seperti anti , anti tabah .ana ini lemah , sebab itu ana perlukan sahabat seperti anti ."

Singgah ke blog penulis : http://mursyidaaz-zahra.blogspot.com

2 comments:

Munfizah Du`at said...

Terima kasih ya..Terima Artikel Ini
dari Khadijah Mustafa
Ehm..lepas ni Blh hntar lgi tak?

Tupai Karan said...

ye blh hantar ja, akan disusun utk disiarkan kat sini :)