Thursday, August 4

Si Peminta Sedekah yang Demand!

Assalamualaikum wbt..

Kamu pernah didatangi seorang peminta sedekah? Kamu hulurkan atau tidak?

Hukum bersedekah ialah sunat dan digalakkan. Begitu juga dengan hukum menolak sedekah, tidak menjadi kesalahan untuk kita menolak sedekah tersebut jika tiada paksaan. Namun, digalakkan untuk kita menerimanya untuk memberi pahala kepada orang yang bersedekah.

Ok. Saya tidak berniat untuk memberi tazkirah Khamis malam ini. Tapi, saya mahu berkongsi satu kisah yang saya alami sendiri suatu ketika dahulu..

Di stesyen bas Butterworth, on the way nak balik Parit Buntar.Pukul 6.30 pagi.

Dengan perasaan gembira tak ingat dunia sebab cuti semester dah start, saya pun meluru masuk dalam bas sejurus bas sampai. Sasaran saya mestilah kerusi bahagian tengah sebab boleh berangan segala macam haha.

Sementara tunggu bas jalan, saya pun mula la buat aktiviti rutin harian yang pelik, cek duit dalam dompet. Tengah khusyuk mengira, bahu saya dicuit seseorang. Saya mendongak dan sedikit terkejut melihat seorang lelaki muda yang selekeh dan bermuka 'busuk' sedang menadah tangannya kepada saya.

"Dik, nak duit dik. Dah 3 hari abang tak makan".

Sayu pulak hati saya mendengarnya. Lalu, dengan hati yang lapang dan berniat untuk sedekah, saya pun menghulurkan rm5 kepadanya.


Dapat je duit tu, dia terus belek2 duit tu. Langsung tak keluar ucapan terima kasih. Lepas tu, tiba2.....


"Yang kaya dibuat kawan, yang miskin dijadikan musuh"

Kita boleh mengherdik pada orang yang kita benci. Tapi tidak pada orang yang kita sayang. Kadang kita terfikir, mengapa perbezaan antara benci dan sayang itu perlu wujud? Perbezaan itu tetap ada. Contohnya, antara dosa dan pahala, neraka dan syurga, lulus dan gagal, baik dan buruk, rajin dan malas. Ya, kita tahu apa yang membezakan setiap satu daripadanya. 

Manusia itu bertopeng. Manusia itu sentiasa berpura. Dan manusia juga punya sifat memilih-milih.

Yang cantik dipilih, yang kurang cantik ditinggalkan.
Yang kaya dibuat kawan, yang miskin dijadikan musuh.
Yang pintar diagung-agung, yang bodoh dihina-hina.

Bahaya simpan pic dlm phone!

Si Conget Berbicara mula bicara maka keluarlah..jeng3..opss..merapu sudah..ok stop!straight to the point.. kisah ny kisah btul..bukan rekaan semata-mata..harap-harap boleh buat teladan..

baru-baru ny rumah sewa kexen kyra ada org pecah masuk..7 org satu rumah..pencurik yang masuk tu sorang je..tapi diorang still xleyh defeat sebab terlalu takut n terkejut..habis semua hanset..dan semua laptop pencurik tu kebas..pencurik tu guna handbag kexen cik kyra untuk letak semua nset curi,dompet dan barangan bernilai..haissh.. tula handbag besar sangatt..

humm..pencuri tu cuma ikat diorang guna tudung diorang je..pas2 amik baju-baju diorang tutup muka..mangkok tu leyh bersoal jawab lagi...siap tanya lagi sorang2..bleyh pulak tanya asal usul..dan terkejutnya..mangkok tu siap bagitaw lagi..''dulu saya pernah pecah masuk dah rumah ny..sebelum korang masuk duduk''..tak guna btul..ade ke patut mcm tu..

Jalan-Jalan di Kota Kinabalu


Satu perkara yang aku sangat suka buat dan teruja bila dapat lakukannya adalah jalan-jalan; tak kesahlah jalan-jalan makan angin ataupun kerana pergi kerja. Entri lepas aku ada cerita tentang pengalaman menarik aku di Semporna, Pulau Mabul dan Pulau Kapalai walaupun tak berkesempatan menjengah Pulau Sipadan. Kali ni aku nak cerita pasal Kota Kinabalu pula.

Aku pernah pergi ke Kota Kinabalu sejak 1998 lagi, namun dah tentu bandaraya ini alami banyak perubahan. Pada masa itu aku belum ada kamera, apalagi blog memang sangat-sangat belum ada. jadi semua cerita itu aku hanya simpan di minda sahaja yang akhirnya lupa begitu sahaja. Kali terakhir aku ke Kota Kinabalu pada Jun dan Julai lepas.