Wednesday, April 6

kisah suatu kegagalan yang chomel.






Petang itu sedang aku duduk menghadap meja plastik untuk empat orang di sebuah kedai makan tidak jauh dari rumah, rokok Dunhill lemau tersepit di celah jemari runcing, kunci kereta Kancil tergenggam di tangan kiri, rambut serabai disisir jari dan muka mirip cokodok kerana baru mandi, aku terlihat gondola beroda dua yang amat kunanti-nanti perlahan-lahan datang menghampir lalu berhenti kurang dua inci dari lututku.

Penunggang gondola statik itu tidak senyum seperti kebiasaannya. Dia turun, lantas duduk di sisiku. Penunggang gondola tidak bersendirian petang itu. Rakan sejenayahnya yang agak lazat jika kamu mampu melihat melewati tahi lalat yang agak besar di tepi hidungnya itu datang bersalaman dan dia duduk bertentangan dengan aku. Rokok yang masih terbakar dicapai dan dihisap penuh selamba oleh si penunggang gondola. Rakannya pula sibuk bertekak dengan mamak yang baru memunculkan diri dari belakang dapur.

Aku tahu pasti ada sesuatu yang menekan dadanya, cuma aku tidak pasti apa. Mahu ditanya takut dimarah, mahu dibiar bisu khuatir dipresinya melarat. Akhirnya setelah sebatang rokok habis dihisap, dia melempar puntung itu ke longkang dan merangkul jemariku. Dengan muka monyok aku tahu ada suatu masalah maha berat sedang berlegar di pundaknya. Aku diam. Menanti untuk sepasang bibir mungkin miliknya itu untuk bergerak dan membutirkan kata-kata.


Brickfields Now & Then 1 & 2 (12th – 17th Apr)


Brickfields Now & Then Part 1 and Part 2, presented by The Actors Studio Teater Rakyat

Location:
The Actors Studio, Roof Top, Level 8, Lot 10 Shopping Centre, 50, Jalan Sultan Ismail 50250, Kuala Lumpur.

Remember the 'good old days'? Join Thor Kah Hoong as he relives the golden age of the 50's and 60's with 'Brickfields Now & Then'. Staged as 'Telling Tales' in 1998, this is the third staging of Thor's collection of childhood memories; accompanied with new stories, comical characters and experiences. This one man show will take you back to the time where corporal punishment was the norm, fireworks were still legal, 40 sen went a reaaaally long way, the essence of life... all through the eyes of a young boy growing up in Brickfields.

Synopsis:


saya berdoa..



Assalamualaikum and hye all... oh, hampir terlupa tau bahawasanya hari ini hari Rabu!! betul-betul lupa nih.. bukan buat-buat lupa... kadang-kadang aku pelik dan rasa macam tak percaya jer kalau ada orang yang akan terlupa besday dia kan... ok, sekarang aku dah faham perasaannya bila.... ya, bila kita memang betul-betul terlupa! hehehe...

ok, tiba-tiba hari ini terfikir-fikir tentang doa... oh, doa.. kenapa lah doa aku ini sering tidak termakbul? pernah tak kita tertanya-tanya soalan sebegini. sila jawab dalam hati. kadang-kadang kan kita memang suka berdoa... tapi lupa pula nak betulkan cara memohon doa....