Monday, April 4

Jagalah Sendiri Anak Anda


Kebelakangan ini, aku selalu melihat dan memerhati banyaknya berlaku peristiwa pahit dan sedih melibatkan bayi. Terutama mengenai kes buang bayi. Dalam tandas lah, dalam parit lah, dalam lubang lah dan juga dalam tong sampah. Tetapi kali ini, aku bukannya hendak bercerita mengenai kekejaman manusia dan kezaliman ibu atau bapa yang tidak berperangai binatang membuang anak yang tidak berdosa. Kali ini, aku hendak keutarakan tentang isu penjagaan anak.

Di dalam kesibukan ibu bapa mencari rezeki untuk menyara keluarga, untuk menyuap sesuap nasi kedalam perut kosong anak kecil yang tidak tahu apa-apa, ramai diantara ibu bapa yang bekerjaya menghantar anak kecil mereka ke pusat jagaan bayi ataupun ke tangan manusia yang bergelar pengasuh (babysitter) sama ada yang sudah banyak pengalaman menjaga bayi ataupun tidak. Ini, memang tidak dapat dinafikan, adalah pilihan terakhir bagi ibu bapa yang tidak mempunyai saudara mara terdekat yang boleh ataupun berupaya untuk menjaga anak mereka yang masih kecil.


Blog Ada Macam-Macam - Pelbagaikan Bacaan Kalian


Ini entri kedua untuk Isnin ini. Niat saya membayar hutang minggu lalu waktu saya tidak menulis untuk blog ini. Blog itu bahan bacaan, kalau sekarang bukan lagi bahan bacaan alternatif. Bacaan utama barangkali dalam dunia hari ini tetapi jangan tinggalkan buku.

Buku punya nilai klasik tersendiri.


Fikiran di Sana Sini: Undang-Undang, ABPBH dan Masa


Saya baru menulis 8 entri untuk 100penulis dan saya sebenarnya bersalah kerana sudah beberapa minggu tidak menulis untuk blog ini. Maka secara terbuka saya mahu meminta maat kepada administrator kerana kesibukan saya sedikit menghalang untuk menulis. InsyaAllah apabila cuti semester bermula nanti saya akan pastikan setiap Isnin ada entri tulisan saya.

Tidak banyak saya dapat kongsi akhir-akhir ini kerana hidup saya sekadar berputar hal-hal undang-undang, buku undang-undang, tugasan-tugasan, ujian-ujian dan seumpama dengannya. Kadang-kadang saya terfikir adakah kita sebenarnya punya undang-undang yang hebat. Seperti kata Dekan saya - ini undang-undang buatan manusia, banyak kelemahan.