Tuesday, March 22

Kasih Seorang Ibu.

Setiap insan didunia ini semestinya mempunyai seorang ibu yang menjadi semangat dalam apa saja yang mereka lakukan. Kali ini, aku ingin berkongsi rasa bangga aku terhadap semua ibu-ibu didunia terutamanya ibu aku. Bagi aku, Ibu adalah seorang yang paling teristimewa. Lahirnya kita daripada perut seorang ibu. Pengorbanan seorang ibu tiada tolak banding dengan sesiapa sahaja diatas dunia ini. Melahirkan kita ibarat mempertaruhkan nyawa mereka sendiri…tetapi sedarkah kita tentang semua itu?? Apabila dewasa, kadangkala kita sibuk dengan urusan seharian..tanpa kita sedari ,dalam masa yang sama..kita mengabaikan ibu kita. Sedihnya..pilunya hati ibu, mereka sukar untuk mengungkapkan pada kita. Baginya kebahagiaan kita adalah kegembiraan baginya. Tetapi jauh disudut hati mereka, tentunya mereka sentiasa menginginkan kita selalu ada dengan mereka.

doa yang baik2 saja

Assalamualaikum. Uwah dah agak lama aku x merapek meraban kat sini. yes sangat lama. mari dengar cerita dari aku.

seperti yang semua orang tahu, tsunami dan gempa bumi melanda jepun. dah seminggu berlalu dan kini semua ngah berhadapan ngan nuklear power plant kat fukushima lak. 

sejak daripada hari pertama, aku kat sini tak putus2 tengok tv, dengar berita untuk tahu perkembangan semasa. sampai dah naik  pening dah. bayangkanlah kalau 4,5 hari korang bukak tv tengok berita nonstop. tutup bila nak tidur je. bangun2 terus terjah remote bukak berita, agak biol la jugak. tambah lak ngan bahasa asing. bukan semua aku faham nak hadam perkataan saintifik lagi.

lagi 6 hari flight aku. tak sabar nak balik malaysia, tapi dalam masa yang sama sayu nak tinggalkan jepun ni. aku duk 4tahun kat sini, tengok macam mana dorg kat sini, siyesly rasa sangat sayu bila jadik mcm ni. 

walaupun mula2 fam dah desak suh balik awal, aku bukan taknak balik tapi tergamak ke aku ni nak tinggal kouhai2 aku kat sini. so aku bertahan sampai ke tarikh flight aku 26hb ni.

dengan berita yang kadang2 xtahu dah yang mana betul yang mana salah. memang berserah kepada Allah sahaja. kawan aku pernah tanya, "cmne kalau otw pergi ke epot nanti ada gempa bumi pastu ko lambat smpai xleyh naik flight"?

mula2 aku terkedu la jugak. sebab gempa bumi memang berlaku almost every day kot. yang berskala rendah. cuma bukan kat tempat aku la. tapi aku jawab la, kalau itu dah ketetapan Allah nak buat mcm mane kan. aku fikir kalau dah tanah kubur aku kat bumi jepun ni, nak buat mcm mane kan.

bukannye nak kata kita x payah berusaha, tgu je macam tu takdir Ilahi. sama macam the japanese. mereka semua ngah berusaha nak setelkan masalah tu. xkan la dorg  nak biar cmtu je kan. so marilah sama2 kita berdoa supaya segala2nya kembali pulih. walaupun xkena kat kita, tapi mereka pun hamba Allah jugak kan.

aku xtahu apa yang aku merepek haha. sebab otak dah biol. pening. macam2 hal nak setel lagi ni. siapa nak tahu sedikit cerita dari awal boleh jenguk my blog. n a little update direct from my twitter. awal2 dulu setiap minit dan ketika aku update . tgk news je kalo ade pape terus update kt twitter. sebab tu je cara y cepat nk bg org tahu kalo ade pape. n sgt2 membantu my fren y ngah kt kws sekitar y xde letrik, ngah on the road contohnya, kalau ade gempa senang dorg tahu.

ok xtahu cmne nk abeskan. lets pray for japan. gambare nippon!

Mengenai Penulis Entri Ini :
Ckynwan juga penulis untuk blog celoteh ckynwan. Anda boleh mengikuti beliau di sini pada setiap Selasa dan di Twitter. Untuk membaca semua hasil penulisan beliau di blog 100penulis.com, anda boleh klik label Ckynwan. Entry terbaru di blog beliau ketika ini ialah Contohi Akan Dan Budi Mereka.

Kenapa biar masa berlalu pergi?




Kelas pagi itu berjalan seperti biasa. Kelihatan masih ramai yang berjalan lambat-lambat masuk ke kelas walaupun masing-masing sedar, jam kuliah sudah bermula. Pensyarah pula hanya berbuat biasa, seperti sudah tiada kuasa untuk menegur.

"Kita sambung ke topik seterusnya yer. Minggu lepas, kita berhenti di mana yer?," Prof. Zaini memulakan bicaranya pagi itu. Aku seperti biasa, memandang ke arahnya dengan penuh minat. Setiap butir bicaranya ada maksud tersurat jua tersirat. Raut wajahnya sungguh tenang. Ditambah dengan gigi taringnya yang membuatnya sungguh manis. Ah, aku mengelamun sendirian.

Gay-For-Pay - fenomena [bukan] luar biasa.





AMARAN: Entri ini mungkin kurang disenangi lelaki/perempuan normal dan juga sesiapa sahaja yang homofobik. Anda telahpun diberi peringatan.

Guys are like subways. You miss one, another one comes in like 10 minutes.

Aku suka petikan kata-kata daripada Robin dalam How I Met Your Mother itu. Memang berketepatan dengan apa yang aku sedang alami sekarang. Secara jujurnya aku ingin menyuarakan betapa sukarnya hendak menjadi seorang lelaki bujang yang sedang mencari cinta. Perasaan luktratif itu sering wujud tetapi jasadnya tiada, cuma rohnya saja terawang-awang meresap sekejap dalam diriku sebelum menghilang macam asap nikotina yang sering kuhela dan kuhembus kuat-kuat.