Monday, January 3

Kesibukan Yang Mencengkam Kita

Saya tidak pasti jika ia sesuatu yang "appropriate" untuk menulis sesuatu yang bersifat personal di blog 100Penulis ini. Tetapi saya harap entri ini tetap boleh menjadi sesuatu yang bermanfaat.

3,4 hari ini saya "menderita" kesibukan yang melampau. Apabila sibuk kita mula merindu masa-masa lapang yang kita pernah lalui. Tetapi apabila terlalu banyak lapang pula kita tidak tahu apa perlu dilakukan untuk mengisi masa-masa itu yang akhirnya terbuang begitu sahaja.


perkara pertama yang korang tengok bila,,


Assalamualaikum readers.

Bagi yang tak boleh berjauhan dengan website blog masing-masing, apa perkara pertama yang korang tengok bila sign in dalam website ini?

a) comment- bagi yang setting moderate comment. klik comment sebab nak balas lagi, kesian readers yang komen tu sebab tertunggu-tunggu owner approvekan komen-komen mereka.


Mencari diri


Assalammualaikum & hai....

nak sharing some motivation article...silakan baca...

gambar credit andyp89 deviantart


Mencari diri. Siapakah diri kita yang sebenar?
Orang selalu bertanya akan hal itu dalam tumbesarannya. Dia hendak mencari identitinya yang sebenar. Aku ini sepatutnya macam mana? Siapa yang aku perlu ikuti? Aku perlu jadi apa?
Persoalan ini biasanya muncul di dalam diri.
Tetapi apakah kita berjaya mencari diri kita yang sebenar, atau kita sekadar imitasi sesuatu yang bukannya diri kita yang sebenar.
Maka di sinilah kita perlu mengetahui, bagaimana hendak mencari diri.
Moga artikel ringkas ini membantu kita insyaAllah.

Cinta Dan Jodoh

andai hari ini awaklah kawan saya
belum tentu hari esok awak menjadi sahabat saya...

andai hari ini awaklah teman saya
belum tentu hari esok awak yang menemani saya...


Hujan Itu Rahmat

Hujan, adalah satu anugerah. Ia membawa kepada kesejahteraan dan keharmonian ke atas muka bumi kita. Percaya atau tidak, ia membawa lebih kebaikan daripada keburukan. Tetapi perasankah kita akan kebaikan itu? Kalau perasan, syukur Alhamdulillah, dan kalau tidak, kita mesti renung kembali dan mula memerhati keajaiban tuhan ini.

Saya pasti, apabila hujan, pasti akan ada mereka yang mula mengantuk dan segera mencapai bantal untuk tidur diatas katil yang empuk. Dan akhirnya, itu dijadikan suatu alasan. Alasan untuk tidak datang ke kelas. Dan saya pasti akan hal ini, kerana ia juga pernah berlaku kepada saya. Suatu masa dahulu. Dan itu, saya tidak dapat nafikan.