Thursday, June 16

Kira Mengira Kalori Makanan

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera


diet aku yang kerap benar terburai
hanya sebab yang remeh temeh
hanya sebab balik kampung sahaja pun
namun aku bukan kerap balik kampung
bila balik sesekali
tak terkawal nak melahap segala makanan
sangat rindu nak makan semua benda
hingga tak kesah
berapa banyak aku sebat
berapa kalori aku telan

minggu ni
aku nak kongsi dengan kalian
kalori makanan tertentu
yang sering aku rujuk
sebelum makan
cuba dielak kalau tinggi kalorinya
cuba aku cari bila kalorinya rendah
sebagai panduan juga buat rakan-rakan
yang hadapi situasi sama macam aku
nak turunkan berat badan
tanpa siksa diri tak makan
selera kena juga jaga kan hu hu hu
berikut jenis hidangan
bersama kalorinya…


Murtabak/mutton - 1 piece - 722 kalori
Cheese Cake - 1 slice - 400 kalori
Roti Telur & Dhal - 1 piece & 1/2 cup - 414 kalori
Laksa Kari - 1 bowl - 589 kalori
Nasi Lemak - 1 complete - 644 kalori
Mee Goreng Mamak - 1 plate - 660 kalori
Lor Mee - 1 bowl - 383 kalori
Mee Rebus - 1 plate - 556 kalori
Mee/Bihun Goreng - 1 plate - 510 kalori
Kuey Goreng Kerang - 1 plate - 743 kalori
Mee Wantan - 1 plate - 409 kalori
Laksa Penang - 1 bowl - 436 kalori
Mee sup - 1 bowl - 381 kalori
Lor Mai Fun - 1 plate - 422 kalori
Nasi Briyani Kambing - 1 plate - 587 kalori
Nasi Minyak + Rendang Daging - 1 plate - 664 kalori
Nasi Campur + 3 dish - 1 plate - 620 kalori
Century Egg Porridge - 1 bowl - 423 kalori
Nasi Ayam - 1 plate - 600 kalori
Nasi Goreng Biasa - 1 plate - 637 kalori
Nasi Claypot - 1 bowl - 898 kalori
Bah Kut Teh - 1 bowl - 348 kalori
Sotong goreng tepung - 1 small plate - 630 kalori
Sup Krim - 1 rice bowl - 375 kalori
Cheese burger with extra beef - 1 whole - 438 kalori
Fried fish cake with bun - 1 whole - 433 kalori
sundae chocolate - 1 cup - 380 kalori
Apple Pie - 1 piece - 260 kalori
Cheese & meat sauce - 1 small plate - 444 kalori
Sandwich chicken salad - 1 whole - 481 kalori
Pasembur - 1 plate - 752 kalori
Rojak Buah - 1 plate - 443 kalori
Teh tarik - 1 glass - 83 calori (if you take 4 cups a day, it will equal to 1 1/2 bowl rice)
Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
Popia goreng (satu) = 130 kalori
Popia basah (satu) = 95 kalori
Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori
Kek biasa tanpa krim (sepotong) = 87 kalori
Karipap (sebiji) = 130 kalori
Sandwich sardin (sekeping) = 70 kalori
Bubur kacang (semangkuk) = 100 kalori

Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori
Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) = 210 kalori
Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) = 130 kalori
Ayam kari berkuah (sepotong) = 250 kalori
Ayam goreng (sepotong) = 255 kalori
Ayam tandoori (sepotong) = 220 kalori
Sambal udang (setengah cawan) = 70 kalori
Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori
Telor goreng (sebiji) = 110 kalori
Taukua goreng (sekeping) = 110 kalori
Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) = 40 kalori

Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori
Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
Roti putih (2 keping) = 156 kalori
Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori

Peha ayam goreng (satu) = 130 kalori
Nugget ayam (satu) = 60 kalori
Kentang lecek (satu tub kecil) = 90 kalori
Sayur kobis hancur (satu tub) = 75 kalori
Burger keju (satu) = 425 kalori
Kentang goreng (satu kantung kecil) = 405 kalori
Sate ayam (secucuk) = 35 kalori
Pizza berkeju (sepotong) = 240 kalori

Tembikai (sepotong) = 20 kalori
Betik (sepotong) = 45 kalori
Pisang emas (2 biji) = 76 kalori
Durian (5 ulas) = 64 kalori
Limau (sebiji) = 42 kalori
Jambu batu (sebiji) = 110 kalori
Nenas (sepotong) = 59 kalori
Epal (sebiji) = 63 kalori
Ciku (sebiji) = 44 kalori
Mangga (sebiji) = 103 kalori

minuman berkabonat 1 tin 285g - 120 kal
minuman kotak 250g - 105 kal
susu tepung penuh krim 1 sudu makan - 33 kal
susu tepung tanpa lemak 1 sudu makan - 25 kal
aiskrim 2 skop- 390 kal
susu pekat manis 1 sudu makan - 71 kal
yogurt rendah lemak 1 cawan - 90 kal
mentega 2 sudu teh - 75 kal
keju chedar 1 keping -58 kal
Rendang Daging ( 4 ketul hidangan) = 355 kalori
Ketupat Daun Palas ( 1 ketul) = 216 kalori
Serunding Daging (100 gram) = 210 kalori
Seunding ayam (100 gram) = 200 kalori
Laksa Utara (1 mangkuk) = 551 kalori
Lemang (6 potong kecil) = 206 kalori
Nasi impit (6 ketul) bersama kuah kacang = 400 kalori
Lontong (1mangkuk berisi 6 ketul nasi impit potongan kiub+ 2 senduk kuah) = 450 kalori
Sate (1 cucuk bersama 2 sudu besar kuah kacang) = 139 kalori


macam mana? dah pandai kira
kalori makanan seharian?
yang kaler merah tu makanan yang aku suka sangat-sangat
main sebat aje bila jumpa
habis makan baru sedar nak kira kalori hu hu hu
jadi, berpadalah bila makan
agar kesihatan sentiasa terjaga
tak perlu tunggu sakit dahulu
baru nak puasa makan
karang dah TERLAMBAT!

Tahu tak?
sekarang aku macam dapat penyakit baru
penyakit kira kalori sebelum makan
sangat fobia
macamlah aku perlu kurangkan beratus kg berat
padahal targetnya paling banyak 10kg je
berjaya 7kg pun aku dah boleh senyum senang
macamlah aku hadapi masalah kalori tinggi cecah bumbung
padahal berada atas pagar
hanya tak mahu tergelincir ke arah TERlebih kalori sahaja
nak turunkan barang 0.8 aje pun
Aduhhhhhhhhh!

Mengenai Penulis Entri Ini :
Anyss juga penulis untuk blog Saat Kau Sentuh Hatiku. Anda boleh mengikuti beliau di sini pada setiap Khamis. Untuk membaca semua hasil penulisan beliau di blog 100penulis.com, anda boleh klik label Anyss. Entry terbaru di blog beliau ketika ini ialah Ohhhh Cek Mek Molek Alahai! .

12 comments:

ghostwriter said...

ayoooo...berdasarkan kandungan kalori tu, sume mknan yg i suke mengandungi kalori yg tidak dijangka...(T_T) kena blajar kurangkan la erk...=p

Fyzal said...

panjangnya senarai. makan sikit tp banyak kali. breakfast jgn lupa. kurngkn minyak, gula n garam. might be the easiest method.

Cik Miera said...

huhu sama la saya.. ngh try untuk diet ni.. setiap kali makan, sibuk kira kalori.. so far cuma makan sekali sehari. try to reduce pengambilan kalori. alhamdulillah berjaya la.. hihi

ezzu said...

tq for this information....
i'm also try to diet but always has a problem..hehehehe

anyss said...

GW: kalau kandungan kalori dlm bdn masih ok, boleh aje makan...tapi hadkan jumlah. Nak tibai nasi berianipun boleh, hanya makan sesenduk dua je, bukan sepinggan dua la la la

tapi kalau kalori dah tahap bahaya...itu kena diet ketat

anyss said...

Fyzal: Itu memang petua yang sangat baik dan berkesan diamalkan. makan sikit tapi banyak kali terutama untuk buah dan sayur. Minum banyak air kosong juga...cara ni buatkan kita masih nikmati hidup utk jangka masa panjang.

Ada orang kata "sebat je berapa banyakpun masa sihat..." tak betul gitu sebab bila kita sakit, nak sebatpun dah tak lalu. semua benda tak boleh makan, masa tu memang menderita. Eloknya sentiasa berpada-pada tetapi tetap sihat. Sepanjang hayat boleh makan sedap ;)

anyss said...

Cik Miera: gunakan cara diet yang betul. makan sekali sehari menyiksa diri namanya...tak pasal2 boleh dapat gastrik, lebih parah lagi ulser perut.

Diet yang betul adalah...makan pada masa yang betul dan jumlah yang betul. Maksudnya, 6 kali sehari.

kena sarapan, minum pagi jam 10, lunch, minum petang, dnnr dan minum mlm. tentukan apa yang nak dimakan itu yang penting...contoh, sarapan dgn oat, jam 10 mkn buah, lunch dgn meehun sup, minum petang dgn buah dan jus, mkn mlm dgn oat dan mkn tgh mlm dengan sebiji epal. Dlm masa sebulan...berat badan dah turun, kesihatan tak terganggu

anyss said...

Ezzu: cara diet yang betul akan hasilkan penurunan berat badan yang memuaskan. Dalam sebulan turun 2-3kg sahaja jika guna diet yg betul (tanpa senaman), kalau bersenam lebih sedikit. Kalau penurunan berat badan yg sgt drastik dlm sebulan spt guna apa2 ubat 9kecuali dgn nasihat doktor), itu cara yang tak betul. kesian badan tau...

nn said...

baca this entry teringat cerekarama jemaah kolestrol hehe


Meltdown by Ben Elton

umi kalsom said...

bagus la dapat tip baru...ne..untk diet..tq la pada yg empunya Blogger ne..lepas ne sebelum nk makan umi kira berapa kalori yg perlu di ambil...mekaseh memanyak2 yer...

umi kalsom said...

Bagus nyer blogger ne...pasne sebelom makan mesti jadi tukang kira kalori yang perlu diambil...tq memanyak yer ..pada yg empunya blogger ne..

umi kalsom said...

Bagus nyer blogger ne...pasne sebelom makan mesti jadi tukang kira kalori yang perlu diambil...tq memanyak yer ..pada yg empunya blogger ne..