Thursday, March 3

Dia Tetap No. 1

Entri ni sepatutnya 24 Februari, tetapi tak tahu apa masalahnya, ia jadi draf entah berapa kali aku ubah jadi scedule. Kira macam, kitar semula entri walaupun ceritanya dah basi. boleh gitu? Kira halallah ya ;)

Genap sudah 19 tahun negara kehilangan Bintang Pujaan ramai, Sudirman Haji Arsyad. Pada tarikh yang sama seperti hari ini, tahun 1992 negara dikejutkan dengan berita pemergian tak kembali lagi seniman negara itu. Aku ada tulis tentang hal ini di Sudirman Haji Arsyad: Setelah 19 Tahun, Masihkah Kita Rindukan?

Apa yang aku tahu, pemergian Bintang RTM 1976 itu benar-benar dirasai seluruh negara. Kalau aku ada blog pada masa itu, mmmmm aku dah tulis semua tu (errrrr apa yang aku merapu ni?).

Lagu-lagu dendangannya masih lagi relevan dan segar sehingga kita pasti akan tertawa, senyum dan menangis menghayati alunan suaranya yang satu dalam sejuta itu. Boleh dikatakan semua lagunya ada dalam komputer aku ni. Ada dalam telefon. Ada dalam mp3 juga yang akan aku pasang tiap kali merayap ke tempat yang tak dapat siaran radio (terutama dalam flight). Syahdu jeeeee…Nak buat macam mana, memang aku suka lagu jiwang karat hu hu hu

Antara lagu yang aku akan dengar berulang kali tanpa jemu;



Lagu yang tak pernah nak lupa tiap kali musim perayaan adalah Balik Kampung. Bila dengar lagu ni, tak sedar pun kaki tekan minyak rapat-rapat, kalau boleh nak terbang je redah hutan dan gaung terus landing depan rumah kan?


Dia memang ligat di pentas. Pada masa itu, tak ada siapa mampu seligat itu, seceria itu…setiap kali rancangannya di tV atau pentas (macamlah aku pernah tengok konsert dia…nengok kat TV jugaklah tuh!), aku memang kagum. Lebih kagum bila dia mampu buat konsert di Jalan Chow Kit sambil nyanyi lagu Chow Kit Road. Fuhhhhhhhhhhhhhhh! naik apa ke benda tu…(jangan kata fortlift dahhhhhhh)

Dia dapat banyak penghormatan dan pengiktirafan. Kemuncaknya dianugerahkan dengan gelaran Datuk daripada Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah pada 18 Jun 2009. Pada aku, lebih dari itupun tak salah untuk anugerahkan.

Dia artis idola ramai dalam semua segi. Dari sudut pendidikan, dia artis pertama yang ada ijazah dalam bidang guaman. Dia tersohor ke dunia luar. Dia juga berjaya dalam perniagaannya. Aku masih ingat lagi tentang jenama air tin “sudi” keluarannya. Mana perginya “sudi” itu sekarang, sudah berkubur? Tiadakah waris terdekat teruskan impian besarnya itu?

Lagu ini ditujukan kepada semua jururawat di Malaysia;



Tahniah kepada AETN All Asia Networks dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) kerana telah mengambil inisiatif menerbitkan sebuah dokumentari khas untuk tatapan penonton Malaysia tentang arwah. Dokumentari tersebut ber judul Sudirman Arshad dan ditayangkan di saluran History Astro pada 20 Februari lepas (aku tak nengok, tak ada orang nak derma Astro Free hu hu hu). Moga-moga dokumentari ini memberi gambaran kepada ganerasi muda tentang tokoh terbilang ini. Kita pun pernah ada artis agung, kenapa nak malu untuk mengaku kan?

Sudirman juga ada nyanyikan beberapa lagu saduran jepun seperti:

Cinta dan Cita Sudirman



Versi Melayu ni lebih rancak berbanding versi Jepun. Apa-apapun, kedua-dua lagu ni sedap didengar.

Dream oleh Hiromi Iwasaki 1976



Kedua-dua lagu ni pula memang serupa sahaja. Nasib baik suara Sudirman lagi merdu kan ;)

Toyol Sudirman



Ini versi Jepunnya. Best juga nak tengok sebab joget dia comel jugak hu huhu

Monster oleh Pink Lady 1978



Dalam banyak-banyak lagu arwah yang terlebih feeling tu, aku lebih suka lagu, Tidurlah (sebelum kau pergi). Namun, puas cari kat you tube, tapi lagu ni tak ada. Namun, aku ada dalam bentuk mp3 yang sentiasa aku putar tanpa rasa jemu. Satu lagi lagu yang jarang kita dengar adalah lagu ini;

Setelah Kau Tiada



Moga-moga dengan lagu-lagu yang kita boleh dengar pada hari ini, terubat juga hati kita padanya. Lagu-lagu yang terisi banyak perasaan. banyak derita. banyak sengsara. banyak rindu. banyak juga kegembiraan.
Dan usah juga lupa, anugerahkan arwah sekalipun hanya Alfatihah, tanda kasih sayang kita. tanda terima kasih kita dengan semua perasaan itu. tanda kita masih lagi mengenang dia dengan penuh rindu. penuh syahdu. Dan, doakan kesejahteraan dia di sana. moga-moga dia yang dekat di hati kita itu digolongkan antara para kekasih.

Mengenai Penulis Entri Ini :
Anyss juga penulis untuk blog Saat Kau Sentuh Hatiku. Anda boleh mengikuti beliau di sini pada setiap Khamis. Untuk membaca semua hasil penulisan beliau di blog 100penulis.com, anda boleh klik label Anyss. Entry terbaru di blog beliau ketika ini ialah Berapa Banyak Cukup Untuk Kita .

5 comments:

Cik Aien said...

sudirman.. mmg tiada pengganti.. smalah dengan P.Ramlee..

Fyzal said...

sudirman ialah graduan undang-undang. dan pandai menyanyi. Al-Fatihah.

nn said...

a very brilliant and talented young man. lagu-lagu dia sampai sekarang masih disukai ramai. paling suka lagu dia dengan anita sarawak.

"bercanda di pasiran pantai bersama memadu asmara~~~"

:)

anyss said...

Cik Aien: setuju

Fyzal: Arwah pelopor artis berpendidikan tinggi

nn: Yup! duetnya dengan Noekumalasari juga best...pendek kata tak ada lagunya yang tak best

Fina Sophie said...

his vocal sgt superb! jrg ada pnyanyi lelaki yg mampu nyanyi setinggi range lagu pmpuan.

alfatihah..