Thursday, September 23

Tips meringankan blog dan loading page

Salam...aku rasa dan memang xpayah rasa sebab info ni sanggat sanggat berguna untuk para blogger macam ai kekeek...layan zaaassssssss!!!!

Seperti yang kita semua maklum (cewahhhhhh formal gitu), punca utama kenapa blog kita menjadi berat dan loading menjadi lambat adalah disebabkan oleh penggunaan widget ataupun plugin yang banyak dan tidak praktikal yang kita letakkan pada sidebar. Paparan jumlah entri di frontpage(muka depan) juga merupakan punca utama kenapa blog tersebut menjadi berat.

Tip bagaimana untuk mengurangkan beban pada blog dengan mengurangkan jumlah entri pada front page supaya blog tersebut dapat loading dengan lebih cepat dan pantas. 

Apa yang perlu anda lakukan adalah dengan mengira bebanan blog anda di SINI


Blog aku punyer berat...kiki~







#
 Domain nameSizeLoad TimeAverage Speed per KB
1sharingland-lyza.blogspot.com142.6 KB0.62 seconds0 seconds


http://sharingland-lyza.blogspot.com/2010/09/tips-meringankan-blog-dan-loading-page.html

100 penulis menyelamatkan dunia!

"Save Facebook! Save the World!" 
Macam intonasi cerita Heroes "Save the cheerleader, save the World".

Kenapa Facebook perlu diselamatkan?

Ceritanya mudah, kita terlalu banyak menggunakan Facebook, maksudnya di sini adalah abang Mark Zuckerberg sebagai pengasas Facebook dah mula pening kepala mana nak simpan semua status, gambar dan komen yang dah kita letakkan di sana kerana tak tertampung untuk disimpan sekarang ni, maka beliau ambil keputusan untuk bina satu bangunan server baru yang besar dan canggih di Oregon, United States.   

Namun, apa yang dirisaukan adalah, abang Mark Zuckerberg memilih untuk menjana elektrik ke bangunan server yang serba canggih tersebut dengan menggunakan arang, coal, yang sememangnya kita tahu akan mencemarkan udara bumi kita yang memang dah sesak nafas dengan segala habuk dan sampah yang kita hasilkan hari ni. 


Video ni saya ulang-ulang banyak kali terpegun dengan kecomelannya!!.


Sofia, CikPia, Fina Sophie bukan kembar dari Siam

Wahhh.. Tu dia tajuk entry aku.. Perghhh.. Mengamuk sakan jugak CikPia & Fina Sophie kita ni kang sebab tiba2 nama diorang naik.. hehehe.. Rileksss…. Neway, ini entry pengenalan dari aku yang masih baru dalam alam blogging ni dan juga dalam 100Penulis.. Dan bila aku join dalam 100Penulis ni, aku godek2 100Penulis ni, tengok2, eh2, kenapa nama dikau sama dengan tuan hamba, nnt orang ingat kita bertiga kembar tiga dari Siam…Ohh, bukan ya, CikPia & Fina Sophie adalah blogger hebat seantero alam dan kebetulan kami berkongsi nama yang sama.. Ahhh, jangan tertukar ye adik2..hehe..!! Ok, sekarang ni turn G14 plk utk post entry dan aku harap G14 akan jadi Group yang paling mantap sekali, so that hujung tahun akan dapat bonus dari Admin..hehehehe… So, kata kila, Koshary, SweetSyaza, Ain Nabila Ibrahim, mari2 kita post entry sekarang…

Aku baru aje mendownload WLW (Window Live Writer) yang telah dipromote oleh Abg Ben dan kawan aku Lili…Eh2, malunya aku terlambat download, tapi xpe ‘Sharing is Caring’ kan… Seriuss la aku cakap, memang bagus dan mantap juga WLW ni terutama sekali bila kita xdapat connection internet dan susah nak bukak blog dan nak update entry.. Bagi aku, dengan adanya WLW ni, bukan saja dapat type entry dengan mudahnya, malah korang akan rasa macam eh, mudahnya guna.. Woowww, bestnya guna.. Rasa macam nak update blog setiap 1 jam… Serius, sebab WLW memang user friendly!!

cats56

Korang akan terpesona dengan paparan yang lebih besar bila nak tulis entry… Best gile bila type entry..hehe..


Cinta itu pada hati, bukan rupa..

Assalamualaikum dan selamat petang warga 100penulis sekalian..

Ini entry first saya. Jadi, masa pun hampir suntuk, saya titipkanlah sebuah kisah yang sangat sweet bagi saya untuk saya kongsikan di sini..

Di suatu masa, ada seorang lelaki yang sangat suka membaca dan selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Pada suatu petang..


Gelang magnet ker jam?

Apabila terpandang jam LED semasa aku melayari internet tempoh hari, aku rasa macam best pulak tengok jam ni.Maka aku review la mengenai jam LED ni yang diberikan nama IRON SAMURAI.Dah macam pedang samurai ke materialnya ni.Cuba korang tengok jam ni best tak?



Sekali imbas dah macam gelang magnet yang macam AC mizal jadi duta gelang.Yang menariknya dengan jam ni, Lampu LED akan keluar diantara celah sambungan lubang sambungan jam tersebut.Warna LED setakat ini hanya terdapat merah dengan biru sahaja.AWAS jam ini tidak boleh rendam dalam air terus gelap masa depan korang sebab jam ini bukan waterproof.

Info daripada safizan.com

Ngendap Duyung di Semporna

Masih ingat lagi filem Duyong? Alahhhhh yang Saiful Apek berlakun dengan Maya Karin tu…Awie juga. Dah tak ingat? Alaaaaa yang ada lagu best tajuk Aspalela tu…haaaaaa ingatpun!

Balik dari Semporna, Sabah cuti sekolah lepas, aku selongkar Youtube.com dan khatamkan tengok filem Duyong walaupun dah berkali ditayangkan kat tv. Tak sempat nak tengok sebelum ni. Bila dah balik dari Semporna, barulah aku dapat menikmati filem ini dengan lebih baik. Sebabnya mudah sahaja, aku pergi tengok sendiri kawasan penggambaran filem ini di Tampi-tampi.

Kalau pergi Semporna, kita tak akan menyesal kerana lautnya sangat indah. Hijau dan jernih. Pencinta laut tak akan lepaskan peluang untuk ke pulau-pulau berhampiran seperti Mabul, Sipadan, Kapalai dan sebagainya. Cantik sangat. Dari resort pun kita boleh nampak ikan, penyu, ketam kat dalam laut. Snorkling pun dah puas hati, apalagi scuba…lagilah berbaloi.





Destinasi Cinta

Destinasi Cinta --- karya cikda sendiri. Dua kisah cinta berdasarkan pengalaman dan pemerhatian penulis 'cikda'. 

"Perempuan mudah untuk jatuh cinta pada lelaki yang ikhlas dan jujur padanya. perempuan juga mudah jatuh cinta pada kata-kata manis dan layanan baik"

"Perempuan malu untuk memulakan sesuatu, seperti meluahkan rasa sayang dan rindu pada lelaki, walaupun di dalam hatinya sudah sarat dengan perasaan itu. takut sayang dan cintanya tidak terbalas"

"Perempuan sangat mudah menjadi pessimistic terhadap cinta"

p/s : cikda dah selamat sampai di UK, mohon maaf, disebabkan internet di rumah masih belum di set up, terpaksa menumpang internet rumah kawan. Jadi cikda terpaksa repost this entry. Untuk sambungan seterusnya, boleh ke DESTINASI CINTA