Friday, September 17

Mari Mengenal Kutu B*Bi


okeh..untuk tips dari saya...marilah ke belog Saya yer...cuba check kepla anda...mana la tau kan.....

PARA LELAKI!!mai dengar sini..

salam syawal semua... p/s : maaf bagi penggunaan 'AKU' bagi yg lebih berusia

AKU ada satu artikel ni.hmm,agak jiwang ,mungkin bagi sesetengah orang kot yg bukan dalam ketegori manusia yg berjiwa 'dalam hati ada taman'..keh3!tapi entri ni best.perlu diingatkan entri ni agak panjang bertele-tele!!!

masa mula2 aku tengok artikelpanjang ni (time tu belum baca lagi,tgk je dulu),macam borang gila,dahla panjang,dan aku bukan ketegori orang yang rajin gila nak baca ayat yg berjela-jela ni.nak pandang ayat yg berjela2 dah buat kepalaku pusing,haha.ni kan pulak nak habiskan membaca novel pon ambil baca seminggu dua..ok,jgn kutuk ye..sememangnya saya tergolong dalam golongan yg memerlukan pemerhatian yg penuh utk mengadap satu pembacaan itu..*skema pulak dah*..ANDA???

tapi,entahla,artikel ni betul2 buat aku terpikat nak baca.lagi2 bila mengisahkan soal isi hati seseorang itu.siapakah??orang yg buat ni la..haishh!..

ok2,tak mau membebel banyak,enjoy baca artikel ni para abang2,kakak2,adik2,makcik2,pakcik2 dan sapa2 lah!penat nak sebut semua..

daku bukan sentimental ye,hanya berjiwa 'dalam hati ada taman' sekali skala..tak salahkan??

peace!


selamat mengenali cikpia.....

he he.....
orang lain dah selesai sesi memperkenalkan diri pada posting pertama.....
tapi aku baru terhegeh2 nak buat entri introduction....
he he.... biasa la.....
hero memang selalu lambat.
bak kata orang kelantan, HERO TOK GGADUH......
(cikpia bukan orang kelantan)


cinta 0.5

"kau sudah berpunya??"
"aku single,masih belum jumpa yang sesuai lalu menolak beberapa huluran."

"tipulah orang macam kau single.ke kau memilih sangat."
"mana ada,aku tak tipu..masih mencari.."

"kau nak yang macam mana?"
"alamak,panjang nak ulas soalan kau ni..erm,senang cerita yang boleh buat aku hepi dan aku pon boleh buat die hepi.kalau die je buat aku hepi tapi aku buat bodoh je,tak jadi jugak kan?"


Duit Raya

Duit raya adalah sesuatu yang dilihat sebagai salah satu agenda utama setiap kali raya . Dan ghua lihat fenomena pemberian duit raya kala ini seperti menjadi keutamaan dari tujuan asal berada di suasana mendapat duit raya , tempat ziarah .

Ghua yakin luol pernah dengar tentang duit raya adalah diciplak dari pemberian ang pow , adat agama Budha yang menyambut tahun baru cina . Cerita ini disampaikan dari generasi ke generasi , sehingga profesor mahupun Dr. Dr. akan menceritakan benda yang sama . Masyarakat Islam telah dididik ia hanya sebagai adat yang menjadi kemestian sehingga kita lupa bahawa disebalik pemberian duit raya tersembunyi sebuah amalan mulia , sedekah amal jariah . Dan untuk menjadikan sedekah amal jariah sesuatu yang berbaloi , ia perlulah ikhlas . Tidak kira si pemberi , si penerima , ibu bapa si penerima mahupun yang tidak menerima , ia perlulah ikhlas .