Monday, November 8

Untukmu Wanita (1)

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


"Wanita ialah perhiasan dunia, seindah perhiasan adalah wanita solehah". Pernah dengar
ungkapan itu kan? Insya-Allah pernah walaupun sekali. Di dalam hadith Sahih Muslim dinyatakan "Dunia ini sebagai perhiasan, sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah".

Nah! di antara perhiasan di dunia, tidak ada yang mengatasi keindahan wanita solehah. Lebih mahal dan bernilai dari intan permata yang menjadi rebutan orang di dunia ini.

Amat menyedihkkan, wanita hari ini sudah ramai yang tidak menepati piawaian hiasan terindah dunia. Malunnya entah hilang ke mana. Tutur katanya sudah tidak dijaga. Akhlaknya sebagai seorang wanita hancur musnah ditelan gelora duniawi.

Jika ditanya, siapa dia Khadijah Binti Khuwailid, Fatimah az-Zahra, Mayam Binti Imran dan Asiah Binti Muzahim, percaya atau tidak, ada yang langsung tidak mengenali serikandi-serikandi muslimah tersebut.

Mereka lebih mengenali Lady Gaga, Avil Lavigne, Kelly Clarkson dan Rihanna. Masya-Allah. Bagaimana mereka mahu menjadi hiasan dunia dan menjadi bidadari syurga andai landasan yang dipilih sudah tersasar jauh?

Muhasabah!

Belum lagi dilihat bab pemakaian. Hari ini ramai wanita kita sudah 'malu' untuk memakai pakaian yang dianjurkan oleh Islam. Tidak 'up to date' kata mereka. Tabarruj di dalam berpakaian sudah menjadi kelaziman.

Tidak cukup dengan itu, pendedahan aurat sudah menjadi amalan seharian. Untuk siapa mereka berpakaian sedemikian? Mungkin ini jawapannya, untuk lelaki-lelaki yang hatinya mempunya 'penyakit'. Na'uzubillahi min zalik...

TBC.

8 comments:

koshary said...

"wanita hiasan dunia, seindah hiasan adalah wanita solehah"

bersama kita membaiki diri =)

hentakbelipat said...

wanita kadang2 merasa perlu global seiring dengan peredaran fashionisme dan lebih tepat kapitalisme..jika ini disalah pada perempuan 100% juga kurang tepat.lebih baik jika lihat pada setiap individu yang ingin membntuk islam. Apa yang kita mahu? tanya pada hati masing2..banyak juga lelaki yg kurang gmar pada prmpuan lebih fshion-islam..utk menyerap situasi itu..wanita bergaul dlm banyak dilema

shazwani said...

cantik bukan ukuran... tp org skrg itulah yang dipandangnye..

Fina Sophie said...

setuju point hentakbelipat. noktah.

anyss said...

Salam,
Kalau wanita tahu had dan batas diri...tak timbul soal tu

Azza Zahra said...

Sokong hentakbelipat.

Sentiasa ingin perbaiki diri.

humbleyat said...

setuju sanagt, tak ramai prp bercita-cita menjadi Siti Khadijah, Rabiatul Adawiayh...

Kawan saya pernah bercita2 menjadi seperti Rabiatul Adawiyah, terharu sy mendengarnya...

Cara Elak Selsema

maharam said...

Salam,
entri yang sangat berguna dan moga2 menyedarkan.


Risisita III