Monday, November 15

cerita pasal masuk jawi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hari ini cerita pasal masuk jawi. siapa yang tak pandai mengaji lagi ni? bersunat la... siapa yang nak sunat? yang penting bukan Q. ade ke orang sunat dua kali? itu tanya poet. hahahah


tadi Apin bagi mak duit seratus. duit raya lepas katanya sambil berbisik-bisik
"mak, Apin tak nak sunat kat hospital. apin nak sunat kat klinik". 
kenapa tiba-tiba Apin cakap macam tu. 
rupa-rupanya petang tadi Abah ada kata nak sunatkan Apin kat hospital cuti sekolah ni. 
mau ketar lutut Apin masa tu. wakakakakak... 
dalam keluarga Q tinggal Apin saja yang belum bersunat.
"ala...dulu abang kau sunat siap balik naik motor lagi" 
mak memberanikan Apin
http://4.bp.blogspot.com/_4t4Cx2GcuVs/SxPVL7PLROI/AAAAAAAABYI/o6_4H_tRpW0/s1600/khatan1.jpg

ingat lagi masa Q bersunat dulu.
bukan je pergi naik motor balik pun naik motor. 
selamba badak je naik motor. mentang-mentang ubat bius masih ada. haha..hebat tak. 
balik rumah terus berlagak kat semua adik-adik Q. 
"mana ada sakit, macam kena gigit semut". 
apa yang best bila bersunat adalah dapat duit.
setiap kali ada orang datang melawat mesti dapat duit. 
masa tu kalau dapat seratus lebih dah macam orang kaya dah.
siap simpan bawah bantal tak mahu orang curi. hahah..

tapi bahagian yang tak seronoknya bila kita dah tak sebebas dulu.
bayangkan kalau sebelum ni panjat pokok sana, redah hutan sini.
masa bersunat tu duk terbaring ja tak buat apa-apa. 
setiap kali petang kawan-kawan duk kat muka pintu buat muka seposen tanda bersimpati.
yang paling tak seronok pasal makan. 
masa tu tak boleh makan macam-macam. 
hari-hari makan bubur macam orang lepas beranak. 
tapi yang muskilnya, kenapa masak ada bau ayam goreng...ikan bakar...ketam....
masak bubur je kan..bubur je kan...

macam itulah pengalaman Q masa bersunat.
sekadar berkongsi apa yang Q rasa.
......
jadi untuk Apin janganlah takut
orang kata macam kena gergajilah
macam kena kapaklah, macam kena hirislah.
mana ada semua tu
macam kena gigit semut je
semut yang besau punye
 http://4.bp.blogspot.com/_Y32nBaee2kw/SxabVOsfPmI/AAAAAAAAAqE/TZyQJHUzQ68/s400/size_matters_them%5B1%5D.jpg
hahahahahah


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
pakat mai sini
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

12 comments:

kusut said...

ahahahahaha semut ko tu lain macam ek

zaman sekarang dah senang dengar2 nye. seminggu dah bleh main bola dah. tak tau le betul ke tak. tak tau la aku kene kelentong main bola tu kat video game ke ape kan

hentakbelipat said...

hehehehe..mase aku sunat memang mengelupor beb kalah apin kot silap2

Q said...

kusut - sekarang ni pakai laser. 3 hari dah sembuh. kalau tau tunggu lambat sikit. boleh gitu? hahahahah

Q said...

hentak belipat - ko sunat pakai buluh atas batang pisang ke?
hahahahah

Azza Zahra said...

Mcm pengalaman ek.
Jgn tatot yer Apin!

nur.sa said...

teringat kisah dua abang saya dlu masa bersunat. sebab dah gian lama tak dapat turun ke tanah utk main, dorang ajak kawan datang rumah main entahapa2. sekali emak bawak payung habis dirembat budak2 tu termasuk abang yang tengah berkain.hahaahah.

Q said...

@azza - memang ini pengalaman Q

Q said...

@nur.sa - memang patut pun kena hambat. kalau tak jaga nnt 'bentan'. hahahha...

chenta said...

ni kisah adik i yang bongsu..

baru2 ni ayah i daftarkan dia utk bersunat bulan 12 nanti. dia yang minta. pastu masa dekat klinik utk daftar, doktor tu tulis jenis penyakit ialah berkhatan..

adik i jadi pelik. dia tanya ayah i, nape doktor tulis berkhatan..bukan bersunat??dia tak tahu yang maksudnya sama..ehehhe

Fina Sophie said...

fuiyoh.. gambar last tu. macam kena gigit semut JE ek. semut JEEEEEE.. XD

humbleyat said...

lelaki berpantang waktu berkhatan ajer la hehe... perempuan waktu melahirkan anak..sabar yerk....

rasanya si apin ni jadi takut blik ni sebab ada semut besau la plak :P

Miss Kira said...

hahahaha..
sakit mcm semut gergasi..
hahaha