Thursday, November 18

. Beras Pilihan Anda? .


Okey, tak nak citer panjang. Cuma 1 je perkara yang aien nak buat. Nak menjerit mintak TOLONG kat blogger!!
Listen! haha sejak 3 dan 4 minggu yang berturut-turut, Rumah aien mengalami 1 masalah yang luar biasa! sampaikan Ummi aien dah naik pening *ting tong Kalau orang atasan pun dah naik pening, apatah lagi orang bawahan yang langsung tak ade pengalaman! Maka aien seru kepada semua Rakyat Blogger untuk membantu bersama-sama peningkan kepala bersama kami! Hahaha
Di sini aien nak menjalankan 1 server kat Semua blogger. Masalah dalaman yang kitorang seisi keluarga alami adalah Pemilihan Beras yang Berkualiti dan tidah mudah basi! Dapat tangkap tak masalah aien nie? Yea BETUL!! Kalau korang nak tahu, setiap kali masak nasi menggunakan Beras jenama XXX malangnya tak bertahan lama! If hari ini petang aien tanak nasi, esok pagi dah basi. Tak sampai sehari kan ia bertahan? Disebabkan masalah ni, Rumah aien akan bertukat Jenama Beras setiap 3minggu sekali!! Membazir...
So, untuk settle kan masalah yang tak bermasalah ni. Aien nak tahulah ape Jenama Beras korang pakai. Or ade cara-cara yang bagus masa nak basuh beras supaya tahan lama. Letak madu ke, letak gula sekampit ke, rendam dengan air bunga ke beras tu, atau hanya boleh masak nasi pada waktu malam barulah Mujarab? Erkk!! Tahyul!
Gosip: Pernah ade entry ni di Belog Cik Ain sendiri. Latest update!

13 comments:

cKyN WaN said...

saya makan beras jepun! hehehe

kidding*

xtau lah akak,kat umah selalu mak ngan abah je y beli beras2 ni hehe

rindu aku siapa yang duga?

izfanora said...

siannyer dia. kami sekeluarga pernah juga mengalami masalah yang sama. sangat menyakitkan hati.

akhirnya mak bertukar kepada beras jenama Jasmine Moly. Trylah, mana tahu berkesan.

jenguk sini juga:
For BKT 8987

CikGadis said...

mak kta, kalo nk nc xcepat basi, kna larh bsuh beras tue smpai btol2 air de jrnih.

stakat skrg nie, nc yg mak CikGadis msk slalunya bley thn lma... smpai dua ari :)

afifaa. said...

beras basmati! hee.
tak de lah, entah laa beras jenis apa. sebab lepas beli mak terus simpan dalam tong. tak sempat nak tilik. hee.

Azwandy Bin Muhamad said...

Salam...

Family saya makan beras 1Malaysia...
Harga pun x la mahal sangat...
Ada la dlm RM19.80 yg 10kg tu...
Hehe...
Tapi, tak tau la leh tahan ke tak kalau masak petang,pagi esoknya elok lagi..huhu...

Jom Baca:
Komputer Riba Rendahkan Kualiti Sperma

cKyN WaN said...

wah ade beras 1malaysia ke? hehe xtahu. lama xblk jenguk beras haha

fariehan ibrahim said...

famili sy slalu nye mkn beras dari siam,
huuhu
n smpai skrg xtukar2,
err, maybe yg de arnab or burung kakak tua kot kt guni tu, hehee XD

puteri_kebayan said...

saya org kelantan..
makan beras siam..
beras cap arnab..
hihihihiii

anyss said...

Salam,
Fuyoooooo samalah kita Puteri Kebayan hu hu hu

mungkin juga ada faktor lain sebabkan nasi tu mudah basi. Biasanya kalau rice cooker yang kita guna tu pernah ada nasi basi, bila kita masak nasi lain kali...sangat mudah untuk basi lagi. Cara atasinya:
1. buat nasi minyak, nasi lemak, nasi beriani ke dalam rice cooker tu satu kali...selepas tu jangan biarkan lagi nasi basi dalam tu.

2. Letak air dalam rice cooker tu, masukkan asam keping dan masak air tu sampai tinggal sikit. kemudian basuh rice cooker tu dan keringkan. Dah boleh masak macam biasa.

Ada masa, memang sebab beras tu sendiri yang mudah basi. Jadi walaupun dah buat 2 cara di atas...tetap akan basi juga.


Berapa Panjang Nak Tulis Entri?

nur.sa said...

yep. emak sy juga guna beras cap arnab itu.. sedap! :P

cik ain said...

semua komen diatas sngt2 dihargai oleh Cik Ain..
skrg, family ain try tukar beras kepada beras yg lebih mahal skit. tp harap2 berkualiti dan xde mslh lagi. Insyaallah

humbleyat said...

guna beras jati..tapi nasi kena selalu panaskan juga untuk elak basi.

lagi satu, org kata, waktu basuh beras baca selawat.supaya lebih berkat makanan yg kita makan walaupun sedikit...:)

Mana Clipper Spek

Miss Kira said...

beras super tempatan.. hahahah

tapi kalau nak bagi nasi tidak basi keesokkan harinya, hangatkan nasi tu dalam rice cooker sblm tido...

insyaallah esok boleh mkn g.. xpun ltk ja dlm peti ais..

Ayu