Thursday, October 21

Lelaki atau Perempuan?

Ni satu benda yang aku nak share dengan korang2 semua. Benda ni aku dapat daripada blog kawan aku dengan keizinan :)
untuk renungan bersama.
Baca dulu baru komen... eh.. memang la baca dulu kan?




***********************************************

Dear abang,

ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik kekampung. abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas.. abang jaga lah diri abang dan kereta abang baik-baik... cuma ada perkara yang inginayang luahkan disini...kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k barangkali..sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang..sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3bulan yang lalu dah masuk 3 malam...abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau ngape?
harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayangletakan masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang lebih mahal dariharga kereta abang?
tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampakberkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun susah
sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang belikat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..
kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jagamaintainance..ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah..
kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawaabang kata ayang tak sedar diri
kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah 100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada
kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anakmacam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak
paling menyedihkan.. ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??ayang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenekdepa.. tak nak naik kereta abang takut calar.. ayang calar takpe..jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang pi tak lamasekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN
ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR


love,ayang

******************************************

Dear Ayang,


bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang.. tapi ayang kene faham
keta tu keta bos abang nnti kalau ilang siapa nak ganti..

ayang abang suruh keja ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan sarapan nak kemas umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12.. macam mana nak wat keja umah..

cuba lah ayang pk mana x abang tido dalam keta..
abang balik keja lambat skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang gi keja...

lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu.. ayang nak piza yg di oder dr jepun.. mana lah abang ada duit nak oder.. abang nak bg apam balik yg jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak piza dr jepun..
nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam
doremon..ish xnak laa abang..

pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur.. ayang yang tersalah buang ingatkan sampah.. tu lah abang suruh kemas umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah
dgn sampah pun dah jadi serupa jek..hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..

sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa kita kawin cuma rm80k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak wat loan rm80k..tapi demi ayang abang wat jugak..
sbb masa tu ayang kalau mekup mmg sebijik maya karin.. tapi sejak ayang wat rebonding 3 tahun lepas stp kali ayang mekup abang terbayang lak muka pontianak dlm citer phsm..

bukan ayang x cantik tapi kening ayang tu gi cukur wat per.. wlau pun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu...

pasal morning kis tu, ayang bgn pun dah tghri nak morning kis cam mana.. dah laa ayang.. abang malas nak citer..

tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati abang..
nanti kalau naik bas tu bebaik.. ayang nak balik kpg abang izinkan cuma
jgn lupa kim salam kat mak ayah kat sana.. kalau ada gulai tempoyak ke nnti jgn lupa bwk balik skit..

kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu... biar jek.. nnti abang balik kpg abang kejar kan..bukan
apa takut lembu tu tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk hspital.. abang kene tanduk xpe.. jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni.. nak dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak lagi haru.. baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun

jaga diri baik2.. jgn sampai jatuh longkang lagi.. hehe.. abang mmg xnak ketawa masa tu tapi nak wat cam mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang..dah laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding.. mmg abang kesian tapi muka ayang lepas jatuh longkang tu xleh abang nak bayang kan cam mana....tgk laa sendiri gambar tu....

ok lah ayang.. nnti lepas cuti skolah kita jumpa lagi eah.. bye ayang

love,
abang

*********************************************************


Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan..dua tangan untuk memegang...
Dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat...
Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita?....
Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya....


Itulah namanya Cinta.




****EDISI AKU PULAK****

Setiap orang ada kekurangan kan, tak kira la pada si suami mahupun isteri. Kalau ada apa2 salah faham tu, bawak2 lah berbincang. Tak yah lah nak ikut kata hati sendiri jer. Kadang2 kita ni tak sedar yang kita dah buat satu kesilapan yang mungkin mengguris hati pasangan kita. Bagi kita benda tu remeh jer, tapi bagi pasangan kita, benda tulah yang mengguris hati dia. Dalam apa2 hal pun, kedua2 pihak mesti ada pro dan cons nya. Kalau dah dua2 nak jadi api, sapa nak jadi air? Sapa nak tolong redakan? Takkan nak tunggu org ke-3 kot jadi air? heheheh
Peringatan ni pun untuk aku sendiri.



Nota hati: Dia insan yang paling memahami :)


10 comments:

KERAK NASI said...

dalam bercinta ni, jgn la asyik cari kelemahan pasangan. kalau asyik cari je, mesti rasa tak puas hati tu asyik datang je. itu tak kena, ini tak kena, cari lah yg baik-baik.

nur.sa said...

saling melengkapi.. hehe. baru aman rumahtangga.

nur.sa said...

saling melengkapi.. hehe. baru aman rumahtangga.

d_tieah said...

Wpun pjg aku gigihkan jugak menghabiskan bc ntry ni..
Rs lawak pun ade..
Nak je gelak, tp sbb dlm ofis aku senyum je la..
Haha..
Btw, mmg best..
Sm2 ade kekurangan..
Bw bncg lah ye suami dan isteri..
[Belum kawen x tau nak ckp lebih2]

nurdani said...

walaupun entri ni panjang tapi aku tetap enjoy baca cerita ni.best and kelakar :D

koshary said...

kehkehkeh. made my day lahh ztie!

pengajaran yg aku dapat, everything have a two way perspective. and kadang2 more than two. kita sebagai pemerhati jangan judge cepat sangat.

heish, padahal masa baca si isteri punya, aku dah judge apa lahh laki ko nieh. =D

but at the end, baru faham "owhhhhh" panjang disitu. =D

ztie said...

dear KERAK NASI:
kan.. untuk suami isteri mahupun kekasih. Kalau asyik cari kesalahan pasangan. Tak sampai ke mana pun

dear nur.sa:
saya setuju sangat! kita diciptakan untuk saling melengkapi. Kalau terasa tak lengkap walhal pasangan dah sempurna, itu saja cari nahas jer tu. tak pun gurau manja. hehe

dear d_tieah:
hahah panjang kan? bukan selalu buat entri panjang2 ni. selalu penuh dengan gambar je. terima kasih la sebab gigih membaca. berbaloi tak? hehe
lawak kan? hahaha... baik2 nanti org ingat gila ker senyum sorang2 hehe


dear nurdani:
hahaha panjang sangat ker nurdani? biar feel sikit.. kalau potong2 tu tak syok la pulak tak faham cerita. hehehe
glad ur enjoying it :)

dear koshary:
yay~~ dah tersenyum girang dah skrg lepas baca? a'ah ztie dulu pun mula2 baca nak salahkan lelaki tu. tapi rupa2 nya.. hehe.. pendek kata. kita pun sebagai pandangan lua pun tak leh nak ingat terang2 salah satu pihak je. mesti ada sebab kan..

pjg 'owwhh'? nasib tak masok lalat dalam mulut tu. he4 :P

iEra naDira said...

si isteri tu yang mengada-ngada. hahaha :P

chenta said...

heheheh..kelakar betul ^_^

Fina Sophie said...

eh i like la husband yg mcm ni. kelakar je cara dia handle wife dia XD