Monday, September 20

Nasik Katok

Salam Syawal.. terima kasih dan alhamdullilah kerana berpeluang pada giliran minggu ini. Dalam kemeriahan Syawal ini aku teringatkan Nasik Katok yang aku bedal di BSB. Mulanya seperti tidak meriah dengan juadah sebegini..namun dek kerana keenakkannya ingin aku abadikannya di sini...



Biarpun cuma hidangan nasik dan seketul ayam, Nasik Katok punya keistimewaan tersendiri. Dengan sedikit sambal.. (bukan sambal pedas walaupun orang di sini anggap pedas) ia cukup membuka selera.


Kalau dirasakan.. sambal seperti seakan rasa sambal bawang itu cukup istimewa dan memberi identiti tersendiri Nasik Katok.


Dengan harga BND1, semestinya Nasik Katok menjadi pilihan biarpun waktu berduit atau waktu sengkek.. selamat makan Nasik Katok kalau ke Brunei... selamat le...

27 comments:

MataMata said...

memang sedap.. kalau dah BND1, hari2 makan pun takpe...

Raja Fiqri Fauwaz said...

saya baca tajuk entri dah lain macam..
Mujur gamba keluar cepat.. Keh keh keh..

Bahasa kelantan katok tu katak. Lagi satu maksud katok tu pukul..

Hehe..

kompas said...

hehee.. kat sini katok tu ketuk.. bersempena dengan sejarahnya.. dulu penjual nasik ni mengetuk sesuatu untuk menjual nasiknya.. gitu le ikut kata orang sini...

sYazY_dZaiMa said...

haha, mcm2 nama plak kn. kt swk nie ada nama nasi ayam penyet/penyek..memang ayam tue akan dipenyek2, pastu mkn dgn sambal jugak,sedap! :)

kompas said...

lapo la pulak...

kusut said...

curiouser and curiouser...

nasik ni kalau tambah sayur takpe ke? tertarik dengan makanan yg tak penah cube

@syazi_dzaima - ayam penyet tu ayam yg rangup tu kan? penah cuba sekali mase pegi satu restoran indonesian food kat kl. sama ke ek?

kompas said...

@kusut.. tambah je apa apa.. janji layan. .sodap

kompas said...

@matamata.. sedap la nya.. :)

Chip said...

Laaa...aku ingatkan kau makan nasik ayam, ayam dia tak sembelih iaitu ayam yang di "katok" sampai mati...

kompas said...

@Chip...hehehehe

nur.sa said...

a'ah le. kat trganu pun kalo katok tu maksudnya pukul.

nampak simple je nasi tu tp sedap eh..

kompas said...

@nur.sa...haah nur.. sedap nasik nya.. lembut.. sambalnya pemangkin selera.. ayamnya sedap digoreng rangup.. enak rasanya. murah harganya.

humbleyat said...

ingatkan nasi"katakk", tercari2 jugak la rupa "katak" tu, rupanya katok..tetiba teringat nasi kukus aym goreng makcik bwh pokok..huhu

Malek Ku said...

katak ke katok...hehe

kompas said...

@humbleyat.. hehehe katok le.. takkan le nak makan katak... :)

kompas said...
This comment has been removed by the author.
kompas said...

@malek.. hehehehe :)

koshary said...

nampak menarik nasik tuh, tak pernah ghaso nieh.

tetiba rasa nak ke Brunei sekarang jugak!=D

kompas said...

@koshairy... menarik dan sedap..bagi aku le.. harap sama la selera kita.. tapi mmg sedap.. try le kalau ke sana..

Aniza said...

Salam.

Nampak macam sedap. Kalau boleh, kongsikan resepinya..hehe

kompas said...

@aniza... sedap.. nanti sy daptkan resepi nya ..dpt kalu sy bg ye. sbb skrg sy bedal je..:)

Sofia said...

wowww... nmpk sedap..

mmg naik la badan lepas raya nihh

kompas said...

@sofia. memang sedap.. meleleh air liur ingat kesedapannya..

Fina Sophie said...

oh pulislah, berkeriuk perut tgok gmbr2 makanan. my weakness T_T no foods picture pleaseee.. (joke) haha. tp nampak sedap je...

kompas said...

@fina sophie.. mmg sedap tau nasik katok ni.. layan. kene sekali pasti nak lagi... :)

cIk JanNah said...

arghh stress betol tengok gambar makanan. hahaa. tiba2 tengok nasik katok nie ngidam nak makan ayam kampung goreng rempah. adoy.

:)

kompas said...

@cik Jannnah.. makan jangan tak makan.. sedap ni.. hehehe